четвртак, 24. март 2022.

Nova era privatnog avio-transporta: letelice koje emituju manje zagađenja u atmosferu!

 

 

Avionski transport je veliki zagađivač vazduha, a privatni avioni uzimaju sve veće učešće u rastu CO2 i drugih gasova. Poslednjih 15 godina je zabeležen veliki rast zagađenja koji se dešava uporedo sa rastom broja privatnih letova. Neka procena je da je samo u Evropi zagađenje poraslo za 31% između 2005 i 2019. godine.

Kakva je situacija sada, a šta se očekuje u budućnosti? Šta to znači za privatan avio transport?

Pročitajte sve informacije u daljem nastavku teksta.

Veliko zagađenje malih letelica je ogroman problem

Prema nekim istraživanjima privatni letovi imaju 10 puta veće zagađenje od komercijalnog transporta po putniku, a čak 50 puta veće nego što je zagađenje prevozom vozom.

Ovo je činjenica sa kojom su se avio-prevoznici morali susresti pre ili kasnije. Klima se nepovratno menja i važno je da se svaki vid zagađenja smanji. U situaciji kada se sve više vidi značaj privatnih letova jasno je da se dolazi do neodržive situacije. Efekat većeg broja letova se vidi, osetan je i čini značajan udar na očuvanje planete.

Brojke kažu ovako:

  • Boing 737 sa 200 putnika sagori 750 galona goriva po satu leta. Jedan galon pravi 9.57kg CO2. Što su letovi duži to je zagađenje veće. Po jednom putniku tokom nekoliko sati leta u ovakvom avionu iznosi oko 100 kg.
  • Cesna XLS koja prevozi između 6 i 8 putnika sagori 210 galona po satu. Ipak, kada se to podeli na broj osoba u avionu za par sati leta zagađenje po osobi je 860 kg.

Treba napomenuti i to da svetske organizacije shvataju da problem i da on obuhvata i komercijalni i privatni transport. Male letelice su brze, lete na višim visinama, ali i troše manje goriva pa će biti lakše pronaći zamenu za trenutna fosilna jedinjenja.

Do sada se radilo na podizanju svesti i plaćanju većeg poreza, ali jedino rešenje je dugoročno smanjenje zagađenja.

Kakve se mere preduzimaju?

„4AIR“ je jedan od programa koji želi da nađe održivo rešenje za značajno smanjenje uticaja avio-saobraćaja na životnu sredinu. Program se odnosi i na komercijalne i na privatne letove i reč je o osmišljavanju načina da avioni pređu na drugači tip goriva, onaj koji neće imati veliko zagađenje.

Preporuke su i da se:
 

  • Do 2030. pređe na letelice koje koriste hidrogen ili struju za letove ispod 1.000km, što znači izbacivanje kerozina za većinu preleta.
  • Veće takse na letove koji koriste fosilna goriva počev od 2030. godine
  • Stimulisanje kompanija za uvođenje novih tehnologija

Cilj je potpuno smanjenje zagađenja!

Naučnici pokušavaju da pronađu načine kako da zelenu tehnologiju prilagode za male letelice i na taj način u potpunosti zamene sadašnje gorivo. To bi u praksi značilo ne samo smanjenje zagađenja CO2 već redukovanje i svih drugih isparenja koja nastaju prilikom leta.

Privatne avio-kompanije su posvećene pronalasku načina za prelazak na takva goriva jer će to smanjiti takse i doprineti većem broju putnika, ali i dalji razvoj ove grane letova.

Jedna od glavnih ideja je da se najveći zagađivači u klasi prilagode za letove na solarni pogon. Trenutno se posmatraju projekti koji su razvijeni u Indiji od strane „Adani Group“, a koja je generisala i do 80 % električne energije za nekoliko gradova Indije putem solarnih panela. Naravno da je takav rezultat doneo smanjenje CO2 u atmosferu.

Kada se proizvedu baterije koje se pune na sunčevu energiju i budu dovoljne da podrže višečasovne letove, dogodiće se revolucija u postojećem avio saobraćaju. Takvu tehnologiju sasvim sigurno mogu da podrže male letelice pa se u godinama pred nama očekuje i ovakav pomak.

Postoji i šira slika celog ovog plana, a to je proširenje istraživanja i više posla za tehničare i naučnike na jednu potpuno novu granu transporta. to će dovesti do zapošljavanja većeg broja ljudi i otvaranja novih radnih mesta.

Budućnost privatnog avio-transporta

Ekološki prihvatljiva goriva će dovesti do niže cene iznajmljenih letova što će dodatno privući putnike, pa se u narednim godinama očekuje još veći rast ove grane avijacije. Osim onih kojima je cena važna, novi putnici će biti i oni koji se nisu slagali sa većom emisijom gasova, a sa novim letelicama će imati mogućnost da prelaze velike razdaljine, a da ujedno i čuvaju prirodu.

Neki od koraka su odavno preduzeti, pre svega doniranjem sume novca koja će smanjiti zagađenja iz drugih izvora, ali to nije dovoljno. Iznajmljivanje privatnih letova je budućnost i kao takva mora biti ekološki prihvatljiva. Zato se radi na pronalasku rešenja koje će ne samo smanjiti emisiju CO2 nego u potpunosti preći na nove tehnologije koje čuvaju prirodu.

Od takve budućnosti nas deli jako malo, šta vi mislite, kako će izgledati avio - transport kada male letelice budu letele na električnu energiju, letovi budu jeftiniji, a udobnost kao da se leti na prvoj klasi komercijalnog leta? Koliko je važno da pronalazimo takve tehnologije? Ostavite nam komentar nakon čitanja ovog teksta, čekamo ih!


Autorski tekst: Srbijaspace.rs

Нема коментара:

Постави коментар